CELE OGÓLNE: -utrwalenie poznanych liter; -rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia; -układanie i odczytywanie prostych wyrazów ukrytych w zagadkach; -utrwalenie techniki dodawania; -kształtowanie zamiłowania do ruchu przy muzyce;
CELE OPERACYJNE (dziecko...): -układa wyrazy z rozsypanki sylabowej; -rozwiązuje krzyżówkę układając wyraz z rozsypanki literowej; -odczytuje wyraz pionowo; -wymija przeszkody z lewej i prawej strony; -dodaje w zakresie 6; -zna układ taneczny do melodii „Jingle Bells”;
ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIA: Sylwety dzieci, obrazki, diagram krzyżówki, rozsypanka literowa, sylaby, koperty, plansza tarczy, kartoniki z działaniami matematycznymi, magnetofon, kaseta, chorągiewki stojące,
PRZEBIEG:
1.„Odgadnij imiona dzieci” – rebus fonetyczny. Na tablicy umieszczone są obrazki. Dzieci nazywają je i wyróżniają pierwszą głoskę dla odgadnięcia imienia dziewczynki oraz ostatnią głoskę dla odgadnięcia imienia chłopca. Pod obrazkami dziewczynki i chłopca układają wyróżnioną w nagłosie i wygłosie literę. Litery czytane kolejno dadzą imiona dzieci na obrazkach. Obrazki: most, arbuz, robot, tort, aparat. Rozwiązanie: Marta. Obrazki: indyk, spódnica, rower, koło, tunel. Rozwianie: Karol.
2. „Co dostali Marta i Karol?” – rozwiązywanie krzyżówki obrazkowej. Obrazki i litery: nos, lalka, kura, kot, domy. Rozwiązanie: narty. Dzieci układają z liter wyrazy do krzyżówki i wklejają do diagramu na tablicy.
3. „Co widzieli Marta i Karol jadąc na nartach?” – zabawa dydaktyczna. Na tablicy na dużym arkuszu narysowane są 2 trasy slalomu narciarskiego. Przy każdej trasie zjazdu są chorągiewki z literkami. Odczytując litery od startu do mety, otrzymamy rozwianie. Marta widziała samolot, a Karol 2 koty.
4. „Slalom” – zabawa ruchowa. Na sali porozkładane są stojące chorągiewki. Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach i biegną drobnym krokiem od startu do mety, mijając każdą chorągiewkę raz z prawej, raz z lewej strony.
5. „Śnieżkami do celu” – zabawa matematyczna. Dzieci losują karteczki z zadaniami matematycznymi na dodawanie. Po rozwiązaniu ich, przyklejają swoje „kulki” we właściwym miejscu na tarczy z zaznaczonymi cyframi, umieszonej na tablicy.
1+1 2+1 2+3 1+5 2+2 2+4 1+2 3+1 3+3 1+4 5+1 4+2 1+3 4+1 3+2
6. „Co wy widzicie?”- układanka sylabowa. Każde dziecko otrzymuje kopertę z sylabami. Jego zadaniem jest ułożenie jak największej ilości wyrazów z rozsypanki sylabowej.
lo-dy, mo-tyl, nar-ty, mo-tor, ko-ty, li-sty, la-la, do-my, mle-ko, ra-ki, san-ki ma-ma, dy-my, ta-ta,
7. „Pada śnieg” – taniec integracyjny do melodii „Jingle Bells”. Ustawienie parami w kole, bokiem do środka.
Rymowanka do układu tanecznego: Prawą trzy i lewą trzy, Uda, dłonie – raz, dwa, trzy. W prawo krok i w lewo krok, Obrót w parze no i hop!
Agata Żurek |